«La mobilitat de 2023» és l’opinió de Ferran Margineda

Malgrat haver-se pogut formar un govern que ha desbancat la dreta catalana de l’ajuntament de Sant Cugat, personalment no em sento satisfet de com s’ha abordat tot el que respecta a la mobilitat de la nostra ciutat. Tot i els esforços en capgirar un model on el vehicle privat és el protagonista, un model construït sobre la base de l’individualisme, el consumisme i l’ús il·limitat de combustibles fòssils, les dificultats en gestionar una concessió en pròrrogues i l’imminent canvi organitzatiu que implica l’entrada en escena de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha condicionat i encara condiciona els possibles canvis a fer en el transport públic urbà.
Però també la dissociació de com s’ha entès l’urbanisme i les polítiques mediambientals han influït en canvis en la mobilitat que, si bé han estat benintencionats, no han estat ni contundents, ni resolutius.

És necessari fer un canvi en el model de mobilitat imperant que parteixi en primer terme de la perspectiva de gènere. Les dones són protagonistes absolutes de la mobilitat urbana, ja sia en el transport públic com en el privat. I, en segon terme, una assignatura de la qual tots coneixem la teoria; cal que se situï en el centre el transport públic col·lectiu.

En primer terme, ens hem de preguntar com encabir una xarxa de busos amb una alta freqüència en un nucli urbà on no caben més vehicles, on l’excés de trànsit col·lapsa el centre, i, en segon terme, veure quina és la finalitat d’una Zona de Baixes Emissions (ZBE) que, a part de ser un entrebanc per qui pateix la bretxa digital i una norma a revisar per altres derivades socials, a la nostra ciutat, on la capacitat adquisitiva mitjana permet la ràpida renovació del parc automobilístic, la fa ineficient com a mesura desincentivadora de l’ús del cotxe.

Repensar el nucli urbà comença per actualitzar el pla de mobilitat de 2014 perquè s’estudiï el tancament al trànsit del centre, només accessible a veïnes, comerç, serveis, bicicletes i VMP. I, a partir d’aquí, reconduir i refer les propostes que els tècnics de l’AMB han presentat i que no es diferencien massa de la veu experta de la PTP, amb la que compartim bona part de criteris, debatuts i consensuats, a l’Assemblea del Transport Públic de Sant Cugat.

FERRAN MARGINEDA és vocal de la CUP-PC a la junta de veïns de Valldoreix

Aquesta columna apareix primer a cugat.cat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Website Built with WordPress.com.

Up ↑