En les darreres dècades hem vist com la crisi econòmica i financera, que des del nostre punt de vista és una crisi sistèmica, ha agreujat la situació de les persones que vivim als Països Catalans. En aquest sentit, algunes de les conseqüències que hem patit les classes populars del nostre país, no només han estat les insuficiències als recursos financers i econòmics, també les dificultats per accedir al mercat laboral i en cas de fer-ho, les dificultats per trobar un treball digne, la dificultat per accedir a drets socials bàsics com poden ser l’educació i la sanitat pública i de qualitat o l’habitatge digne.
Pel que respecta a l’habitatge, la dinàmica del mercat immobiliari, fins a la seva punxada, era la d’un encariment dels preus del metre quadrat constant, cosa que no només inflava el preu del producte, també deixava en mans de l’especulació immobiliària l’accés a un habitatge digne. En aquest sentit, els preus dels lloguers en ciutats com Sant Cugat, han estat una limitació enorme perquè moltes persones poguessin accedir a un habitatge a un preu assequible i seguir vivint a la seva ciutat.
Però amb la punxada de la bombolla immobiliària els preus dels lloguers no van veure una baixada important arrel de l’estancament i la crisi viscuda. Senzillament es van congelar i a dia d’avui, podem veure com tornen a pujar, fent que les persones amb rendes més baixes tinguin problemes per fer front a aquestes despeses, cosa que augmenta el risc d’exclusió social d’un sector important de la nostra societat.
Fa anys, que les administracions públiques van començar a promoure polítiques públiques respecte l’habitatge, creant diversos organismes que s’han dedicat a construir i gestionar habitatges públics, tant de lloguer com de compra a preus més barats que els del mercat immobiliari. Aquests preus es poden aplicar segons la tipologia de l’habitatge o segons les rendes de les persones que ocuparan l’immoble.
Sant Cugat del Vallès és dels municipis que tenen Habitatge Protecció Oficial (HPO) que fa l’Ajuntament, en aquest cas, PROMUSA, que és l’empresa municipal que s’encarrega de fer aquestes promocions d’habitatge. En els darrers anys, la majoria de promocions d’habitatge de PROMUSA han estat de venda, tot i que aquesta tendència està canviant, des de la CUP-PC creiem que s’ha d’apostar clarament per l’habitatge de lloguer en detriment de l’habitatge de venda, ja que entenem que el dret a un habitatge digne és un dret fonamental i les administracions públiques tenen el deure de garantir aquest dret a tota la població.
És per això que hem presentat una moció al ple de desembre on demanem a l’equip de govern un ferm compromís perquè PROMUSA marqui a partir del 2018 els preus dels habitatges de protecció oficial de lloguer, basant-se en el nivell de renda de la unitat convivencial, i que aquests es revisin anualment en base a l’IPREM ( indicador públic de rendes i efectes múltiples).
Que la forquilla de preus de lloguer no superi el màxim dels 5€ per metre quadrat.
Que per les persones que es consideren en risc d’exclusió residencial segons la Llei 24/2015 la renda que marqui PROMUSA en tot cas respecti els límits previstos a l’article 5 de la Llei 24/2015 de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica en els habitatges de protecció.
Que PROMUSA no carregui l’IBI a les persones llogateres d’ habitatges de protecció oficial de lloguer.
Que l’Ajuntament es compromet a elaborar abans del juliol del 2018, un pla de construcció d’habitatges de lloguer pels propers 10 anys, amb el compromís explícit de dotar-lo de pressupost.
Pots veure el text de la moció en aquest enllaç
Deixa un comentari