Els serveis socials han cuidat la ciutat en pandèmia

La pandèmia de la covid19 ha tingut un enorme impacte social i econòmic en la vida quotidiana, que perdurarà molt més enllà de la cura de la malaltia. Infinititat de situacions quotidianes que han esdevingut insostenibles davant de l’aïllament absolut. A Sant Cugat s’ha incrementat un 46% l’atenció social per a cobrir necessitats bàsiques.

Quan a mitjans de març de 2020 es confina el país hi ha moltes persones que es queden sense feina, el que ha fet que es multipliquin les demandes per cobrir necessitats de supervivència, sobretot d’alimentació i habitacionals, i les conseqüències derivades com malalties mentals, violències intrafamiliars, violències masclistes, angoixes… Des de Drets Socials de l’Ajuntament de Sant Cugat hem vetllat per anticipar-nos a les situacions de vulnerabilitat per garantir que les persones més afectades en tot moment tenien les necessitats bàsiques cobertes. 

“Del dia a la nit molta gent es va quedar sense cap ingrés, en una ciutat on hi ha un factor transversal empobridor com és el preu de l’habitatge. Aquelles persones que arribaven just a final de mes de cop es troben en risc d’exclusió i aquesta afectació econòmica i social és molt superior i durarà molt més temps que l’afectació per la malaltia, que òbviament és terrible”, destaca Núria Gibert, tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Igualtat, Ciutadania, Salut i Infància.

Davant d’aquesta situació, l’àmbit de Drets Socials es multiplica, redefineix la seva activitat i es reorganitza per poder donar una assistència urgent, alhora que seguint els protocols sanitaris. Es treballa en vàries línies:

  • Acostar-se a les persones que ho puguin estar passant malament per falta de recursos, soledat o violència, amb les trucades als domicilis on viuen persones grans o la informació d’atenció a violències en establiments com forns de pa, farmàcies o supermercats,…
  • Agilitzar les entrevistes i fer-les online per atendre i canalitzar diàriament totes les demandes.
  • Incrementar dineràriament les ajudes per alimentació a través de les targetes moneder per a famílies, els àpats a domicili i els repartiments de Càritas conveniats amb l’Ajuntament.
  • Donar solucions habitacionals ràpides amb l’ajuda als lloguers, els desplaçament a hotels, l’oficina de mediació entre propietaris i llogaters o la intervenció en situacions de violència interfamiliar o masclista, incrementades per la convivència.
  • Dotar de més recursos tots els serveis d’atenció a les persones com l’atenció domiciliària, el servei d’informació i atenció a les dones, el suport psicològic a infants i les seves famílies, l’assessoria de drogues, l’assessoria d’estrangeria, la mediació en conflictes veïnals, l’atenció LGTBI, la gestió de donacions i voluntariat. 
  • Facilitar el suport en les tasques quotidianes de la mà de la xarxa de voluntariat de suport, una iniciativa d’autoorganització horitzontal de veïns i veïnes que en coordinació amb serveis socials ha demostrat ser una fórmula d’atenció solidària i enxarxada entre la ciutadania i l’administració, una col·laboracio´pública – comunitària possiblement inèdita abans a Sant Cugat.

“Cau el sistema i les persones que treballen a Serveis Socials es converteixen en la porta d’entrada dels problemes quotidians de la ciutadania, des de: el meu fill té un grau d’autisme, necessito sortir al carrer, com ho faig?, em trobo malament i no puc anar a comprar, tinc por de sortir per anar a passejar el gos, o la meva mare s’està morint, què puc fer per anar-la a veure?. Totes les necessitats que pot tenir una persona quan està absolutament sola, passaven per l’Ajuntament”, explica Gibert.

Així, la pandèmia ha aguditzat totes les vulnerabilitats, evidenciant el risc d’aquelles persones que viuen en situacions més delicades com depenent de l’economia submergida o en habitacions rellogades, però també infinitat de situacions quotidianes que davant de l’aïllament absolut han esdevingut insostenibles. Volem que els Drets Socials siguin dignes i democràtics, que tothom conegui de quins serveis es disposa i pugui sol·licitar-los com a drets que són i mai des de l’estigma.

Es treballarà perquè les noves accions i polítiques iniciades des de l’Ajuntament de Sant Cugat per donar resposta a les necessitats concretes de les persones que viuen a la ciutat es consolidin a llarg termini.

Serveis socials han cuidat la ciutat en pandèmia.
Les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia són de llarga durada i afecten a molta gent.
La pandèmia cristalitza problemàtiques que són estructurals.
Les xarxes de suport han promogut una col·laboració pública – comunitària potser inèdita a Sant Cugat.
L’atenció primària als CAP han fet una feina ingent durant la pandèmia.
Hem de situar els serveis socials des del dret, no des de l’estigma. Democratització i dignificació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

WordPress.com.

Up ↑