“La zona taronja i el polígon de Can Sant Joan” és l’opinió de Ferran Margineda

El polígon industrial de Can Sant Joan està situat entre els municipis de Sant Cugat del Vallès i Rubí. S’hi desplacen diàriament 41.665 persones, de les quals 15.000 són treballadors, 9.415 són estudiants i 17.250 són visitants.

Segons el quadern de mobilitat de Sant Cugat realitzat per l’AMB i la Diputació de Barcelona, en l’anàlisi de la mobilitat dels residents de Sant Cugat, els fluxos de desplaçaments, en una de les delimitacions anomenada zona 4 on es troba entre d’altres sectors el Polígon Can Sant Joan, els percentatges de desplaçaments realitzats per persones de Sant Cugat és d’un 27,4% en transport privat, 5,1% en transport públic, 67,6% en transport no motoritzat.

Cal esclarir que la zona 4 comprèn les zones d’activitat econòmica que ressegueixen l’autopista, però també zones urbanes com Volpalleres i Coll Favà, que condicionen que el 67,7% sigui a causa de comptabilitzar les persones que es desplacen a peu o en bicicleta.

Tot i no disposar de dades actuals sobre els fluxos de mobilitat de persones no residents a Sant Cugat que viatgen al polígon, aquest 27,4% de desplaçaments de residents en cotxe o moto i el 5,1% que es realitzen en transport públic, ens segueixen donant una pista evident de quin és el camí a seguir i argument de consens de totes: Revertir els percentatges d’ús del transport privat cap a l’ús del transport públic i posar en escena alternatives sostenibles com la bicicleta i els camins escolars segurs.

Sobre la proposta de l’Ajuntament d’implementar nous espais de zona taronja, els responsables han de tenir clar el seu objectiu que passa per dissuadir l’ús del transport privat, a fi d’assolir majors fites en la mobilitat sostenible. Aquesta seria la política correcta en tant que s’equilibrés en la mateixa mesura l’altre costat de la balança, el Transport Públic, que hauria sempre de ser planificat de forma prèvia als canvis en la mobilitat que podria generar l’aplicació de la zona taronja.

Cal no oblidar també que la zona taronja serà una font d’ingressos que s’hauria de destinar a la millora del servei de les mesures sostenibles. En canvi, es parla que els ingressos de la zona taronja els empraria Promusa, com a gestor de les mateixes, per a sufragar una part de l’habitatge de protecció oficial a realitzar a la vila. Aquest és un primer interrogant que l’Ajuntament hauria de traslladar a deliberació als espais de participació existents, la taula de mobilitat, o generar-ne d’específics però oberts a tothom.

I un segon interrogant. No queda clar, i menys havent sentit a la regidora de mobilitat responent una pregunta de la CUP del Ple de gener, si la proposta sobre les zones taronges passa per augmentar la quantitat total de places d’aparcament, les existents gratuïtes més les noves places taronges o bé si transformarà les actuals (blanques) en zona taronja.

Si com es recull a la web municipal, la situació anunciada és la d’augmentar el nombre total de places, en lloc de dissuadir en l’ús del transport privat ens podem trobar amb una reacció inversa.

Quan la pretesa dissuasió en l’ús del transport privat passa per augmentar les places d’aparcament disponibles en un entorn d’escassetat d’aparcament i amb el paradoxal reclam de que són a preus reduïts, mentre que l’alternativa lògica immediata, el transport públic no s’ha potenciat i reforçat de forma exponencial, seguint una lògica capitalista, s’ha augmentat l’oferta (d’aparcament) davant una demanda elevada formada per els actuals i els possibles potencials usuaris d’aparcament (que podrien ser també els usuaris de TP). El que pot succeir és que tots aquests consumeixin aquesta oferta malgrat suposi un cost, que aparentment es pot considerar reduït.

Aquesta situació porta que la nova oferta de places d’aparcament atragui encara més cotxes a la zona. Aquest raonament es fonamenta en criteris de confort i que el preu diari de la plaça d’aparcament és també aparentment similar al preu del desplaçament en transport públic.

Arribats aquí podríem dir que la sostenibilitat ambiental és una façana que amaga un procedir recaptatori que cerca noves fons d’ingressos i que de moment no compta amb cap procés participatiu per a traslladar els seus plans a la ciutadania.

D’altra banda, si el pla és reconvertir el nombre de places existents en zona taronja ens trobem davant d’una acció agressiva de dissuasió del vehicle privat mitjançant la tàctica de tocar les butxaques i ofegar l’oferta. En qualsevol cas, el que és important en la planificació és repensar la mobilitat del transport públic al polígon, avaluar les noves necessitats en funció del nombre de persones que hores d’ara es desplacen en busos, estimant la quantitat de nous usuaris a captar i llavors tenir en compte els terminis que s’haurà d’esperar abans de poder tenir noves unitats de bus circulant, fer les tasques d’informació i participació i valorar alternatives de recorreguts i horaris. Finalment, presentar els canvis i definir-se en la quantitat de places d’aparcament a modificar o mantenir.

Sobre la participació, s’entén és necessària per a buscar consensos i complicitats, no només amb la direcció de les empreses del polígon, si no amb el gruix de les treballadores i la resta de persones que aparquen habitualment al polígon. La taula de mobilitat fa un any que no es convoca i tot i que en la primera sessió es va fer una presentació del projecte per assolir una millor mobilitat al sector, malauradament per als que esperem poder participar de forma continuada, la taula no ha tingut més recorregut ni ha donat un espai deliberatiu per al detall de les propostes.

Mentre, els representants dels treballadors s’han començat a mobilitzar davant la manca d’empatia per part d’empreses i l’Ajuntament sobre decisions que els afecten directament. La imatge donada és que tota planificació s’ha fet als despatxos sense comptar amb totes les possibles parts implicades. La present planificació du a la pèrdua de poder adquisitiu a les persones afectades i tot plegat hauria d’haver estat damunt una taula de negociació des del minut 1, ja que seran les treballadores les que ja assumeixen els desplaçaments diaris amb transport privat sense altre alternativa viable, les que per poder aparcar hauran de patir una retallada en les seves retribucions.

Si tenim en compte que la pujada salarial prevista és (essent molt optimista) d’un 2,5% brut i posant l’exemple d’un mileurista, el cost d’aparcar, quan no es té millor alternativa que la de venir en cotxe, és l’equivalent a aquesta pujada salarial. I si valorem que el cost de la zona taronja serà superior l’any vinent, ens trobem que la mesura esdevé encara més injusta.

El sentit comú diu que si per a les àrees verdes està planejat que els residents no han de pagar, els “residents” del polígon o sigui, les i els treballadors, haurien de tenir un distintiu que els permetés diferenciar-se dels usuaris que fan servir els aparcaments com a park and ride, aparcaments dissuasius per anar amb els FGC a Sabadell o Barcelona. Així mateix els familiars usuaris de les escoles del sector haurien de tenir també un espai segur on poder parar per deixar als alumnes, i naturalment aquesta tendència general d’us dels cotxes caldria revertir-la a fi de que la figura del bus, el tramvia o fins i tot el trolebus, fossin l’autèntic protagonista de polígon.

Acabo amb una proposta escoltada tant pels actuals usuaris del bus SJ, com pels seus conductors: Com és que no hi ha connexió de bus entre les estacions de ferrocarrils de Rubí i Can Sant Joan?

Ferran Margineda és vocal de la CUP-PC a l’EMD de Valldoreix i membre de la Taula de Mobilitat de Sant Cugat
Aquesta columna apareix primer a elCugatenc

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Gràcies a Wordpress.com.

Up ↑