Estem en una situació ambiental que no per coneguda deixa de ser excepcional, i així a mitjan juliol ja anem per la tercera onada de calor.
Les nostres ciutats van estar pensades i construïdes en altres temps amb altres condicions, i per tant son poc o gens resilients a les condicions ambientals actuals.
Cal, però dir que els efectes de la realitat climàtica, conseqüència del canvi global es coneixen detalladament des de fa més de vint anys i, per tant, no sempre es pot argumentar desconeixement, en el disseny i construcció de l’urbanisme i els habitatges.
Tanmateix, la realitat és clara i les condicions climàtiques actuals en els municipis bé associats a l’illa o a les onades de calor, a la precarietat ambiental dels habitatges i al nombre creixent de població, generen uns importants nivells d’estrès amb clars efectes negatius en la salut, de tothom i especialment en infants i gent en edat avançada o amb patologies cardiorespiratòries.
Per això, les administracions proposen solucions parcials, ja que en cap moment incideixen en el moll de l’os del problema revertint un urbanisme i uns habitatges gens adients per les condicions climàtiques i meteorològiques actuals.
Així plantegen els refugis climàtics on el confort ambiental alleugereixi l’estrès de la població.
Aquests ha de ser un referent del problema i la seva solució, fet que implica formació, i en aquest sentit, considero que les solucions basades en un consum il·limitat d’aigua per refrescar-se, en contra als valors educatius en la sobrietat i sentit comú en l’ús dels recursos finits i compartits en la nostra societat.
Som un país mediterrani afectat per una realitat climàtica intensa, extensa i incerta en espai i temps, i per tant som deficitaris d’aigua avui, molt demà en què com se’ns explica serem 10 milions el 2050.
L’aigua, com el menjar, l’energia, la biodiversitat… no es malbarata, perquè no és nostra, ens és necessària avui, i més que ho serà pels que venen de i per nosaltres, en el futur, és dir a partir de demà.
ROBERT SAVÉ és mirasolenc i simpatitzant de la CUP Sant Cugat
https://www.medecc.org/wp-content/uploads/2021/05/MedECC_MAR1_5.2_Health.pdf
https://interior.gencat.cat/ca/arees_dactuacio/proteccio_civil/refugis-climatics/index.html
https://www.upc.edu/ca/sala-de-premsa/noticies/vulnerabilitat-habitatges-barcelona-calor-extrema

Deixa un comentari