«La contaminació atmosfèrica i acústica que ens ve de l’AP-7» és l’opinió de Ferran Margineda

No podem donar l’esquena a aquest focus de contaminació centrant-nos només a treballar localment en les mesures com la ZBE. No és acceptable desistir i no fer una pressió continuada perquè s’estableixin mesures alternatives al transport de mercaderies per carretera o als desplaçaments amb vehicle privat per l’antiga segona corona metropolitana.En un context en què la majoria de catalanes i catalans demanàvem NO ampliar ni prorrogar, en cap cas, les sagnants concessions de l’AP-2 i l’AP-7, ens trobem ara amb unes xarxes viàries properes al col·lapse, que generen fins i tot més contaminació que abans. És molt representatiu veure la intersecció de l’AP7 i la C-58 (Sector Barberà del Vallès i Cerdanyola) o l’AP-7 amb l’A-2 (Sector Castellbisbal i Valldoreix) com es congestiona a hores mai vistes ni abans de la pandèmia (Per exemple a partir de les 5.30 h del matí).

Per tant, la finalització de la concessió hauria de ser explicada de forma que, la ciutadania entengués que mantenir una infraestructura com aquesta, té un cost ambiental i econòmic, i sobretot, que no ha de ser el model a perpetuar.

La reassumpció competencial per part de la Generalitat era i és positiva pel fet que li permet poder implementar mesures correctores contra les contaminacions. La velocitat variable, paviments sonoreductors i panells contra el soroll, són mesures d’urgència que s’haurien de projectar de forma immediata, però el més preocupant, és la inacció en alternatives sostenibles als desplaçaments privats o al transport de mercaderies. Això, més l’efecte crida per la gratuïtat dels peatges, i la baixada de passatge al Transport Públic per la por als contagis Covid, ens està duent a un punt on l’increment del trànsit sembla no tenir aturador.

Tot plegat, em du a plantejar dues mesures a aplicar ja, i que no poden anar una sense l’altra.

Primer, dotar de pressupost i prioritzar, aquelles infraestructures que segons el Pla Especial de Mobilitat del Vallès (PEMV) facilitin la mobilitat sostenible als eixos viaris propers; desdoblament FGC, ampliar i modernitzar tota la xarxa de RENFE, així com la creació de noves línies de bus suburbanes.

Segon, establir un mètode recaptatori racional pel manteniment de les autopistes, per desincentivar el seu ús i reduir els seus efectes en l’entorn, així com per reinvertir en les alternatives col·lectives i no contaminants.

Voldria que s’entengués que si s’estableix un peatge públic no concessional, caldria que estigués dirigit sobretot al transport de mercaderies, que ha vist augmentar la seva presència, en proporció al creixement de les plataformes logístiques que tenim a prop, Zona Franca, CIM Vallès a Barberà, i el nou centre de la Llagosta. Aquestes, juntament amb l’increment de trànsit que causa el model de venda en línia, han fet que s’hagi arribat a la present situació.

Per tant faig una crida a què el nostre ajuntament prengui la iniciativa i no s’adhereixi només, a campanyes fetes des de les administracions supramunicipals, sinó que també lluiti i ens representi en fronts més amplis, per defensar la nostra ciutat, però també a les futures generacions d’arreu.

FERRAN MARGINEDA és vocal de la CUP a l’EMD de Valldoreix

Aquesta columna apareix primer a cugat.cat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

WordPress.com.

Up ↑