“Reptes en la Mobilitat. Sant Cugat, el Vallès, Barcelona” és l’opinió de Ferran Margineda

Aquest dimecres, com a membre de la CUP Sant Cugat, vaig assistir a la presentació de les conclusions del Pla Específic de Mobilitat del Vallès. El PEMV ha estat elaborat durant aquests darrers tres anys, a partir de sessions on s’han presentat les diverses diagnosis i fases de participació ciutadana, que van derivar en una aprovació inicial del pla, i que avui han estat presentades en exposició pública perquè fins al 8 d’abril, es puguin novament presentar les darreres al·legacions, abans de la seva aprovació final.

La convocatòria ha estat simple i en excés sintètica i no ha abordat temes conflictius com podria ser l’eix viari entre Terrassa i Abrera, l’anomenat quart cinturó, o les prioritats que s’establiran a l’hora de pressupostar projectes i posteriorment l’ordre d’execució de les obres. Dir que hagués estat, com a mínim interessant, saber si la Conselleria de Territori i Sostenibilitat considera més prioritari desdoblar la línia dels FGC per entrar a Barcelona o realitzar el Túnel de Montcada, túnel que seria construït per Adif en virtut del pla de Rodalies de Barcelona 2010-2015 i que permetria que l’R4 de Rodalies Renfe, estalvies 10 minuts de trajecte entre el Vallès Occidental i Barcelona. El Pla, tot i ser una bona eina, ha establert un termini d’execució massa optimista. L’any 2026 s’haurien d’haver executat infraestructures, i implementat canvis en la configuració de l’entramat viari i ferroviari, més la remodelació d’una pila de línies de busos, carrils bici i ‘park and ride’, cosa que fa pensar que no és del tot realista, ja que tots els canvis que depenen del Ministerio de Fomento, tenim la certesa i l’experiència que es retarden molt. Com a exemple, les ampliacions de les línies de FGC a les ciutats de Terrassa i Sabadell que van estar planificades i pendents de ser desenvolupades el 2004, i que fins al 2017 no van ser operatives, temps necessari pel retard en rebre autoritzacions del Ministerio allí on es travessaven infraestructures estatals.

A Sant Cugat, som testimonis d’aquest tipus de retards. Entre d’altres, el bescanviador intermodal de l’estació de Volpelleres amb Renfe, és una vella proposta, inclosa en el pla de mobilitat del 2013, que segueix dins l’agenda d’aquest nou Pla Específic de Mobilitat del Vallès.

Tampoc ha quedat clar com respondran als diferents reptes del PEMV, les dues grans administracions implicades, l’AMB responsable de la gestió de molts àmbits en la mobilitat a l’ampliada primera corona metropolitana, i la Conselleria de Territori i Sostenibilitat.

El que sí que tenim clar és que a la nostra ciutat, s’escau una nova convocatòria de la Taula de Mobilitat perquè s’expliqui a la ciutadania i als membres de la Taula, com quan i quins aspectes del PEMV veurem, i de pas perquè s’aclareixi d’una vegada, que significa exactament el traspàs competencial del nostre transport públic a l’AMB i de com pot afectar a la participació, a la Taula o als Consells de Barri, el fet de dependre d’una administració més allunyada de la ciutadania. Necessitem deixar de mirar sempre cap a Barcelona i posar una mirada cap al Vallès, i saber exactament com es redistribuirà el tribut metropolità a la nostra comarca, saber perquè les competències que el Departament de Transports de Territori i Sostenibilitat ostenta sobre línies de bus suburbanes, no es traspassen a l’AMB com hauria de ser, saber el parer de tècnics, la posició de l’Ajuntament i de tots els agents implicats, ja que en aquest mes vinent, encara podem presentar propostes i al·legacions al PEMV sobre qüestions que siguin importants per Sant Cugat i també per Valldoreix. Hem de saber endegar projectes coherents en l’àmbit de la mobilitat que no desvirtuïn la seva raó de ser, que no siguin una maniobres de màrqueting, com ha estat en el ‘park and ride’ de Roquetes (en aquest cas de ‘greenwashing’), o el fet de mantenir una visió del transport públic urbà ancorada als anys noranta.

FERRAN MARGINEDA es el vocal de la CUP-PC a l’EMD de Valldoreix

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

WordPress.com.

Up ↑